Klimatvecka i skolrestaurangen

För fjärde året i rad ordnar Måltidsservice en temavecka med klimatet i fokus! Temaveckan äger rum i alla skolrestauranger och på förskolorna. En särskild meny med rätter som ska vara både klimatsmarta och populära serveras.

Klimatsmart mat är gott
Under klimatveckan kommer vi att fokusera lite extra på några specifika klimatsmarta livsmedel, som t ex havreris, gråärta, vegofärs, ekologisk falukorv och den allmänna låga klimatpåverkan som grönsaker och baljväxter har.

Information i form av affischer kommer att sitta uppe i skolrestaurangerna och köken har möjlighet att ordna tävlingar, smakprover och annat roligt under veckan!

Det viktigaste med den här veckan är att det ska vara roligt, maten ska vara god och att vi kan visa barnen att det inte behöver vara svårt att äta mat som är lite smartare för klimatet. Kanske kan man bara göra en liten ändring i sin favoriträtt, som t ex att göra tacos på vegofärs istället för köttfärs?

Välkommen till klimatveckan!

meny-klimatveckan-2022.jpg