Jubileumsvecka på Funbo skola

Här kommer en rapport från vår jubileumsvecka på skolan där vi firat skolbyggnadens 145 år och skolans 175 år!

När jag började på Funbo skola och fick höra alla fina historier om skolan och dess historia så upptäckte jag att den fyllde 145 år i år. För att få ännu mer information så bjöds Åke Granberg in från Sockenstugans vänner som delade med sig av fantastiskt material från 1800- och 1900-talet. I delar av materialet så utgick det att läsa att skolan startade redan 1846 men att den skolbyggnaden sedan såldes till Lagga (klockaren bodde där och skötte både kyrkklockan och var lärare) och att den nya byggnaden byggdes 1876. Då kunde vi ju inte låta bli att fira även skolans 175-åriga historia.

Av materialet så byggdes en presentation upp som visats i klasserna som en tillbakablick. Made Larsson bjöd även in en gammal medarbetare, Britta, som kom och de presenterade fritids historia som började under 90-talet.

Elevrådet bjöds in i ett tidigt skede och alla fick önska fritt hur vi kunde fira. Tivoli stod högst på listan men även aktiviteter och utmaningar samt efterrätt i matsalen – gärna två dagar i rad. Att sjunga för skolan var också självklart.

I tisdags kickade vi igång firandet med en form av personalkurragömma där skolpersonal hade gömt sig med olika bokstäver som skulle bilda ett ord. Av bokstäverna så bildade vi ordet GRATTIS och vi sjöng för skolan. Under veckan så fick eleverna också utmaningar som hade med 145 att göra och de fick ta del av tillbakablickarna. I onsdags så kom minitivolit med hoppborg, kaffekoppar och popcornmaskin. Strömmen gick två gånger, första gången medan P4Uppland var här och hade direktsändning. Men efter snabb utryckning av personalen (Hampus) lyckades vi få igång allt utan något längre avbrott.

Under torsdag och fredag så bjöds det på smarrig efterrätt i matsalen och idag runt lunchtid så kom Ako (Anna-Karin Nytell Oldeberg) och sjöng för oss. Hon berättade också att hon gick i skolan på Funbo när hon var liten och att det var så hennes musikintresse startade. Alla sjöng med och det var en härlig stämning. Allting avslutades med ett gratulationståg runt skolan och ett hurrande.

Vi uppskattar och tackar för alla gratulationer som har kommit till oss och är nöjda över att vi fick möjlighet att tillsammans med eleverna planera och utföra detta firande under veckan. Tack också till alla som varit med och bidragit! Skolan, personalen, eleverna och omgivningen känns så bra och jag är så glad över att få vara del av dess historia.

Det finns en intervju på P4Uppland från 10/1 och ”Morgon i P4 Uppland där glad barn hörs och även en elev från åk 1. Runt 3:06 en kortis som avbryts av trafiksändning pga strömavbrottet och sedan igen start ca 3:12. Eventuellt så kommer även en publicering på Uppsala kommuns Instagram/Facebook men har inte sett något ännu.

Vi tackar för denna händelserika vecka och tar nu helg.

Bästa hälsningar Anna Carlén, rektor.

PS. Följ oss gärna på Instagram där flera av bilderna publicerats under veckan.

Kollage_jubileumsvecka_v45_2021.png

12 november 2021